Til jeg finner deg

Jeg er ihuga John Irving-fan og har vært det siden jeg leste En bønn for Owen Meany for første gang. Jeg husker ikke akkurat når det var, men romanen kom ut i 1989, så jeg vil tro jeg leste den i -91 eller -92. Den var fantastisk! Det er en av de romanene som jeg leste i tidlige tenår som jeg setter minst like stor pris på nå, og det er ikke selvsagt at det som appellerte mens man var fjortis uten bakkekontakt også skal gjøre det når man er Voksen™ med forpliktelser og en to do-liste like lang som ja, nettopp, en John Irving-roman, men det gjør altså historien om Owen Meany.

Etter å ha lest Historien om Owen Meany kastet jeg meg over det øvrige av John Irving det lokale biblioteket kunne tilby, Garps bok (1978), Hotell New Hampshire (1981) og Siderhusreglene (1985). Fantastiske, bugnende, medrivende og engasjerende bøker det også, og som jeg har lest mange ganger senere også.

Nå venter jeg i spenning på at Amazon skal sende meg Last night in Twisted River (2009), siden jeg endelig somlet meg til å lese ferdig Til jeg finner deg (2005) for noen uker siden. Jeg er spent, for det er slettes ikke alt Irving har skrevet etter En bønn for Owen Meany som jeg liker like godt. Sirkusbarn (1994) fikk jeg aldri tak om, og jeg har heller aldri lest den om igjen, og Den fjerde hånden (2001) slet jeg rett og slett med å fullføre. Derimot var Enke for et år (1998) helt fabelaktig og jeg har lest den om igjen og om igjen.

Til jeg finner deg er jeg fremdeles litt usikker på. Den er er ikke like fantastisk som Owen Meany, men full av ymse karakterer som man til tross for deres feil og mangler får sympati for. Dog, jeg tror nok at grunnen til at den ikke tok helt av for min del er at jeg ikke ble fullt så engasjert i dette persongalleriet som jeg ble for de i de tidligeste Irving-romanene.

2 kommentarer

Filed under Hyllemeter

2 responses to “Til jeg finner deg

  1. O’ lykke! Du har bokblogg!!! Utrolig stas 😀 Gleder meg til å følge med på skribleriene dine.

    Også eget John Irving-innlegg da gitt – Det kan jo ikke bli bedre! Jeg har snart kommet meg gjennom Crow Road-boken min, og skal definitivt sende den oppover til deg. Er temmelig sikker du vil like den, for den minner meg til tider mye om John Irving. Ikke mange absurde personligheter, men rikt persongalleri og hysteriske dog underfundige humor er fellesnevnere.

    Og ja, The Road er neste bok på listen min… :o)

  2. Tilbaketråkk: Hvileskjær. Og Award! « forskning fryder

Legg igjen en kommentar

