The Road

Litt skeptisk var jeg før jeg begynte lesingen. Ord som post-apocalyptic, cataclysm that destroyed all civilization, desolate landscape og cannibalistic tribalists er ikke nødvendigvis de beste triggerene for undertegnedes leselyst, men boka lå klar og den skulle visst være bra. De deler da vel ikke ut Pulizerpriser til hva som helst?

Og bra var den. Noe av det beste jeg noensinne har lest. Jeg slukte den i løpet av en dag og kunne glatt ha lest den om igjen neste dag. Dessuten kan jeg ikke slutte tenke på den. Det er helt utrolig hvordan noe så grimt og grusomt som den askefylte, likstrødde og kalde verdenen McCormac beskriver balanseres av forholdet mellom mannen og sønnen i historien, «each the other’s world entire«.  I en tilværelse der enten sultedøden eller et nådeløst møte med menneskeetere kan vente rundt neste sving, gripes man av hvordan gutten holder fast ved det som er riktig og humant, etter standardene i den verdenen han aldri har sett (han ble født dager etter ødeleggelsen) og hvordan faren lærer sønnen hvordan man skal leve, ikke bare overleve.

Men ikke noe av det jeg kan si vil yte boken rettferdighet, så jeg avslutter med at denne må leses.

Her er forøvrig en link til et ganske nytt intervju med McCarthy om The Road.

1 kommentar

Filed under Hyllemeter

One response to “The Road

  1. Tilbaketråkk: Mine favorittbiter fra A til Å « forskning fryder

Legg igjen en kommentar

