Min sønns historie

Min sønns historie (Nadime Gordimer, 1990) var i mange år favorittboka mi og er en soleklar vinner i kategorien «bøker jeg har lest om og om igjen». Det er også flere andre av Gordimers bøker jeg har satt stor pris på, slik som Burgers datter (1979) og Reisen alene (1994).

Foto: Guardian.co.uk

Jeg kom til å tenke på denne historien igjen da jeg ryddet litt i bokhyllene tidligere i dag (noen små hjelpsomme hender hadde «omorganisert » litt for meg) og fikk veldig lyst til å lese disse bøkene om igjen, siden de gjorde så voldsomt inntrykk på meg da jeg først leste de.

Min sønns historie er en elegant og kompleks fortelling om en løgn, en familie og en frigjøringskamp. Historien fortelles i hovedsak av sønnen, Will, som i starten av boken ser sin far Sonny, den fargede frigjøringshelten, sammen med en annen kvinne, attpåtil en hvit kvinne. Will forsøker å beskytte moren og søsteren mot sannheten, mot at faren bedrar ikke bare moren, men som Will ser det også familien og kampen mot apartheid, men oppdager etterhvert at både moren og søsteren vet og har visst lenge. Ikke bare vet de, men de er også selv aktivister med sine egne hemmeligheter.

Nadime Gordimer mottok Nobels Litteraturpris i 1991, året etter at denne romanen ble utgitt.

Jeg anbefaler denne hjertelig, og gleder meg til et forhåpentligvis snarlig gjensyn selv. Kanskje jeg også skal prøve meg på de to siste romanene hennes, de har jeg ikke lest (The Pickup, 2001 og Get a Life, 2005).

1 kommentar

Filed under Hyllemeter

One response to “Min sønns historie

  1. Tilbaketråkk: Hvileskjær. Og Award! « forskning fryder

Legg igjen en kommentar

