Tvillinger i litteratur?

Litt påvirket av et blogginnlegg jeg har lest, begynte jeg og tenke på romaner som involverer tvillinger. Og jeg kommer på sørgelig lite, i alle fall som jeg faktisk har lest.

Det eneste jeg kan komme på er Caleb og Aron i Steinbecks Øst for Eden, de er jo tvillinger. Nå er det mange år siden jeg leste denne, men den dreier seg vel mye om Kain og Abel-tematikk, både i forhold til tvillingsønnene, og i faren Adams forhold til broren Charles.

Så da måtte jeg rett og slett google litt, for å finne noen romaner om tvillinger:

En av bøkene som kom opp er The Sea av John Banville, der man møter tvillingene Myles og Cloe. Det høres ut som en bok som det kan være verdt og lese.

Ellers er jo Lori Lansens Aldri alene om de siamesiske tvillingene Rose og Ruby aktuell, men jeg kjenner at jeg er veldig, veldig skeptisk til hvorvidt dette er noe for meg.

Audrey Niffenegger, som er mest kjent som forfatteren av Den tidsreisendes kvinne, har skrevet Mørkets symmetri, om de eneggede tvillingene Julia og Valentina. Jeg har så langt ikke vært fristet til å lese Den tidsreisendes kvinne, selv om jeg har hørt mye bra om den. Og Mørkets symmetri frister heller ikke så voldsomt, ut fra omtalene jeg har lest framstår den for meg som en fjortisroman. Forhåpentligvis tar jeg feil.

I Guden for små ting av Arundhati Roy møter man tvillingene Rahel og Estha. Litt usikker på jeg kanskje burde lese denne?

Av norske forfattere har Hanne Ørstavik utgitt 48 Rue Defacqz:

Rakel og Paul er tvillinger, maler og arkitekt, de bor i 48 rue Defacqz, de arbeider og kommer seg gjennom dagene, likevel lever de i en tilstand av tidløs uvirkelighet. (…) 48 rue Defacqz er en roman om kunst og arkitektur, om form og pust og kjærlighet.

Tvillingen av Merete Junker er visstnok en kriminalroman der tvillinger spiller en sentral rolle.

Det ergrer meg litt at jeg ikke klarer komme på flere romaner med tvillinger, jeg kan ikke skjønne annet enn at det må finnes ganske mange, og at jeg må ha lest noen av disse gjennom årene? Kan det stemme at Hundre års ensomhet av Gabriel García Márquez inneholder et tvillingpar? Og gjør ikke en av romanene til Linn Ullmann det også?

13 kommentarer

Filed under Hyllemeter, Tvillingbok

13 responses to “Tvillinger i litteratur?

  1. Tvillingen av Johnny Halberg

    • Takk Ellie! Jeg har ikke lest boka (ikke den heller….), men er brødrene i «Tvillingen» virkelig tvillinger? Trodde kanskje de var «vanlige» brødre? (O`hvilken fantastisk formulering!)

  2. Vet ikke, har ikke lest boka (ikke den heller jeg heller) 😎

  3. Kom på en bok jeg har hjemme på Roa. Eller hadde, muligens. I alle fall har jeg hatt den, og jeg har lest den 🙂

    Tvillingenes dagbok av Agota Kristof. Fant den ikke da jeg googlet, men den fins på engelsk under tittelen Notebook.

    Handler om to tvillinggutter, resten kan du jo google selv, for husker ikke stort av handlingen. Den var i alle fall fryktelig dyster og «fæl» å lese.

  4. En nederlandsk forfatter som heter Tessa de Loo har skrevet en roman som heter Tvillingene. Fins også i pocket. Skal visstnok også ha blitt filmatisert. Har ikke lest den selv.

  5. kasiopeiia

    Tvillinger er definitivt spennende, men lest om det.. det kan jeg ikke huske og ha gjort. Kanskje jeg skal lete opp noe lesverdig!?

  6. Takk for forslag, Jorid og Ellikken! 🙂 Kan jo se på dem.

    Kasiopeiia: Ja, tvillinger er spennende (jeg har forøvrig tvillingsønner). Jeg kan heller ikke huske å ha lest så mye skjønnlitteratur om tvillinger, men jeg vil tro det er mange flere romaner enn det vi kommer på her som involverer tvillinger på en eller annen måte.

  7. Ja, jeg er jo ekstra fasinert av tvillinger (yrkesskade, hehe). Syns egentlig det er rart at det ikke fins flere bøker om tvillinger. Lurer på hva det kommer av. Jeg har vurdert å lese «Mørkets symmetri», men var bare sånn middels fornøyd med «Den tidsreisendes kvinne».

    Du må tipse meg hvis du finner ut om gode bøker om tvillinger (helst eneggede). I mellomtiden kan jeg kose meg med psykologi-litteratur om tvilling-studier 🙂

  8. Psykologi-litteratur om tvillingstudier? Nå kjenner jeg at jeg blir litt nysgjerrig her, Beate… 🙂 (Men jeg har så alt for mye ulest i hyllene mine allerede….)

  9. Tilbaketråkk: Tvillinger i litteratur II « forskning fryder

  10. Lise og Lotte eller omvendt av Erich Kästner er den eneste jeg kommer på, og det er jo en barnebok.

    Min avlagte yrkesidentitet (bibliotekar) føler seg imidlertid utfordret. Kanskje jeg klarer å grave fram noe. I så fall skal jeg gi tilbakemelding!

  11. «Den trettende fortellingen» av Diane Setterfield har tvillinger i hovedrollen. I «The Comedy of Errors» av Shakespeare er det to tvillingpar 🙂
    Stykket heter «Tvillingene» på norsk…

Legg igjen en kommentar

