Om Owen Meany, gode venner og søvnunderskudd

Jeg burde egentlig ha jobbet med avhandlingen min nå. Virkelig.

Ungene er i seng, hus og hage er ryddet, det er musestille og jeg burde altså ha kastet meg over avhandlingen min med liv og lyst. Men jeg er så trøtt, så trøtt.

Alternativt kunne jeg ha skrevet et reflektert, intelligent og inspirerende innlegg om en av min favorittromaner, En bønn for Owen Meany av John Irving.

Heldigvis har man gode venner. Venner som gir dager der man er trøtt og umotivert et skikkelig løft ved å skrive hyggelige innlegg på bloggen sin og som minner meg på de virkelig gode historiene ved å skrive flotte bokanbefalinger. Så derfor skriver jeg ikke noe om Owen Meany her, siden man allerede kan lese det som er verdt og lese hos Ellikkens bokhylle. Jeg tar meg i stedet en hvil i sofaen. (Og denne gangen uten å ta med meg et paper som jeg liksom skal lese som alibi…)

7 kommentarer

Filed under Hyllemeter

7 responses to “Om Owen Meany, gode venner og søvnunderskudd

  1. Oi! *liker* 🙂 Takk!

    Men du? Fins det virkelig en filmatisering av boken? Herligheten, det har gått meg fullstendig hus forbi :-O

    God natt, sov godt, drøm søtt!

  2. Nei og ja.

    Filmen Simon Birch er basert på En bønn for Owen Meany, men jeg tror det er ganske store forskjeller mellom filmen og boka.

  3. En bønn for Owen Meany er en av mine favoritter også! Hva skriver du doktoravhandling om?

    • Hei! Jeg er veldig begeistret for En bønn for Owen Meany og sammen med Garps bok er de mine Irving-favoritter.

      Jeg forsker på sannsynlighetsvurderinger rundt leirskred. Er ingeniørutdannet innen et fag som jobber mye rundt hvordan jord (som leire og sand) oppfører seg som (bygge-)materiale.

  4. Har du leirbevegelsene i Sandnes på 60-tallet med i referansematerialet ditt? «Sandnes på vei ut i Gandsfjorden» sto det i VG. Men det var bare noen sprekker her og der, og en del vannrør som revnet – likevel spennende å oppleve for en jentunge i det som var en knøttliten by i skyggen av Stavanger (Nå, derimot, en diger kommune – og ikke fullt så overskygget)

  5. Owen Meany var forresten også for meg en stor lese-opplevelse, men først da jeg kom til slutten da ‘alt’ falt på plass. Min Irving-favoritt er ‘Siderhusreglene’

Legg igjen en kommentar

