I øst og vest

Litt tilbake leste jeg Ole O. Moens «USA – Annerledeslandet i vest«. Moen er professor ved UiO og «USA-ekspert». Boka hans presenterer amerikansk historie, politikk og kultur, og  som tittelen gjenspeiler, setter den fokus på mye av det som er annerledes ved USA og forklarer oss hvorfor det har blitt slik. Jeg liker boken veldig godt, mye fordi den er på riktig «nivå» for meg. Jeg skjønner hva han skriver, med de forkunnskapene jeg har, samtidig som jeg hele tiden lærer noe nytt. (Hvor mye jeg fremdeles husker av USAs valgsystem er en helt annen sak…) Det jeg spesielt likte var tekstene om religionens betydning og om frivillighet i USA.

Jeg synes boka kombinerer en populærvitenskaplig fremstilling med faglig dybde på en forbildelig måte, teksten er så lett tilgjengelig at man nesten ikke kan tro at det har sittet en akademiker bak tastaturet samtidig som den presenterer skarpe analyser. For meg har boka fungert som et fint referanseverk i forhold til andre bøker jeg har lest om og fra USA, for eksempel da jeg leste Barbara Ehrenreichs Livets lyse sider, se eget innlegg.

Forøvrig kom Ole O. Moen med en ny bok i 2009, som heter «USA – annerledeslandet i en ny tid«. Den har jeg ikke lest, men jeg forstår det som en oppdatert utgave, blant annet i forhold til presidentvalget i 2008.

Jeg har siden vært på utkikk etter en slags russisk parallell, en bok som kunne lære meg noe om Russland uten å fordre altfor store forkunnskaper. Og så, på bloggen Ord om annet kom jeg over en anbefaling av Anna-Lena Laurens «De er ikke riktig kloke, de russerne«.

Boka beskrives på omslaget som «en samling øyeblikksbilder» fra dagens Russland og det er egentlig en veldig god beskrivelse. Den er delt inn i 16 ganske korte kapittel (hele boka er på 156 sider) som hvert sier noe om naboen i øst, fra hvorfor russiske kvinner kler seg som de gjør, om russernes forhold til å stå i kø og om forholdet russerne har til alkohol.

Forfatteren, Anna-Lena Lauren, er en ung (hun er født i 1976) journalist som har vært Moskva-korrespondent for YLE siden 2006.  «De er ikke riktig kloke, de russerne» er en fin blanding av personlig og opplysende, hun har en fin balanse mellom sine egne erfaringer og historier og mer generelle betraktninger om hverdagen i Russland. Selv har hun sagt i et intervju med  sin tidligere arbeidsgiver Hufvudstadsbladet at «Jag har lärt mig att man inte ska tro att man kan förstå allt i en främmande kultur. Och framför allt har jag insett att jag kan tycka om landet trots att det finns mycket som jag inte förstår. Det ryska samhället har badat i så många historiska lösningar att man måste ta sig igenom ett tjockt lager av händelser för att begripa olika fenomen.» Denne holdningen kommer klart frem i boken hennes, det er ingen tvil om at hun elsker Russland, samtidig som det er sider ved landet som hun ikke setter pris på og som hun synes er vanskelige.

«De er ikke riktig kloke, de russerne» inneholder ikke så mange rene faktaopplysninger, det er langt mellom årstallene og historieopplysningen, men jeg føler at jeg ble bittelitt klokere på hvordan Russland er, og det var akkurat det jeg ønsket. Skulle den ha inneholdt mere rene fakta, ville det ha vært en helt annen bok enn det den foreligger som, og den fungerer utmerket i sin form.

De delene jeg likte best var kanskje de som handlet om kjønn og kjønnsroller i Russland. Men for all del, jeg likte hele og det så godt at jeg leste den ut på to kvelder, inkludert høytlesning og diskusjoner med mannen.

Jeg kan fremdeles tenke meg å lære mer om Russland, så alle forslag til litteratur som kan hjelpe meg med det, uten å være altfor akademisk i tilnærmingen (jeg leser mer nok akademisk litteratur som det er…) blir jeg veldig glad for!

2 kommentarer

Filed under Hyllemeter

2 responses to “I øst og vest

  1. labben

    «Russland, folket, historien, politikken, kulturen» av Pål Kolstø er en bok du kan vurdere hvis du vil lære mer om Russland. Det er nok i større grad en faktabok enn den du har lest, men den er overraskende lettlest, og den har en oversiktlig og grei inndeling av emner. I tillegg skriver han om Russland sitt forhold til Norge.

    Jeg hadde den på pensum da jeg tok et fag som heter Russisk Kulturkunnskap og fikk mye ut av å lese den. Tror aldri jeg har hatt en pensumbok som har vært såpass lettlest. Anbefales =)

  2. Takk for boktips, det skal jeg helt klart sjekke ut! 🙂

Legg igjen en kommentar

