Tvillinger i litteratur II

For en stund siden grunnet jeg på skjønnlitterære bøker med tvillinger i persongalleriet. Som dere kan lese i det første innlegget, så kom jeg på sørgelig lite. Nå har jeg tatt et lite raid og funnet litt mer, som jeg lister opp mer eller mindre tilfeldig.

Det opplagte først. Nemlig Bobseybarna…. Det må da være mange av oss  som leste Bobseybarna som barn? Tror jeg hadde ganske mange bøker i serien i bokhylla, og jeg leste de mye, selv om jeg kan huske at jeg irriterte meg over at jentene konsekvent var mer pysete enn gutta og at det nesten alltid var gutta som kom til bunns i ting. Orginaltittelen er «The Bobsey Twins» og serien er skrevet under pseudonymet Laura Lee Hope, og de 72 (!) bøkerne i serien ble utgitt mellom 1904 og 1979. Jeg er usikker på når serien først ble utgitt på norsk. Bøkene handler, som den engelske tittelen delvis avslører, om en familie med to tvillingpar, Nan og Bert (12) og Fred og Flossie (6). Den tydeligvis litt mer enn middels bereiste familien farter rundt og kommer stadig opp i floker og mysterier av typen «Bobseybarna løser hesteskogåten«, «Bobseybarna og korallmysteriet«, «Bobseybarna i Afrika» og «Bobseybarna og sigøynernes hemmelighet«.

 

Når vi først er inne på barnelitteratur om tvillinger må jeg bare nevne «Tvillingene på bondegården» (1969), «Tvillingene i sirkus» (1971) og «Tvillingerne på havnen» (1988) av danske Ib Hansen. Disse bøkene handler om to små lyslugger ute på eventyr.  De to bøkerne jeg har lagt med bilde av fant jeg hjemme hos et familiemedlem i jula og gjett om jeg gleder til å lese de med mine små, når de har blitt litt større!

Ellers har jeg funnet en god del barne- og ungdomslitteratur med tvillinger, men ikke så mye som jeg har lest. Jeg fant blant annet fram til  en «tvillingkokebok», en relativt smal sjanger, Heddi Böckmanns «Tvillingene lager mat», om tvillingene Emma og Josefine på ti år som er lei av fiskepinner og pølser. Helt ærlig ikke noe som kommer til å finne veien til verken bokhylla mi eller kjøkkenbenken min…

Ladybug skriver om «Bra 7ke greier», eller «Pretty bad things«, på bloggen sin, en historie om tvillingene Paisley og Beau; «Paisley er en skikkelig bad-ass mens broren Beau er hennes rake motsetning». Jeg fikk inntrykk av at dette er en ungdomsbok, men der er jeg kanskje på viddene?

En bok jeg har inntrykk av er ganske kjent er Tessa de Loos «Tvillingene«:

Tvillingsøstrene Lotte og Anna er svært nært knyttet til hverandre. Krigen kommer til å skille dem, og de vil oppdage at til og med de sterkeste bånd har sine begrensninger. De møtes igjen etter ti år, i et Europa på randen av krig. Lotte lever en privilegert tilværelse i det liberale Nederland, mens Anna lever et liv i fattigdom i et Tyskland som i økende grad er kontrollert av Hitler. Anna kjemper mot nazistene. Hun må flykte, og ender etter hvert opp som tjenestepike hos en adelsfamilie, og søstrenes veier skilles igjen. Anna gifter seg med en soldat fra Østerrike som bare dager senere faller i kamp. Samtidig forandres Lottes liv fullstendig. Nazistene har invadert Nederland, og hennes jødiske kjæreste blir arrestert og sendt til Auschwitz. Femti år senere står de igjen ansikt til ansikt. Lotte har tatt avstand fra sin tyske bakgrunn og setter spørsmålstegn ved Annas valg under krigen.

Bruce Chatwin utga i 1982 «On the black hill«, på norsk fikk den tittelen «Tvillingene«. Romanen handler om tvillingbrødrene Lewis og Benjamin Jones og båndene mellom dem, og slik som jeg leser omtalene av boka, mye om sosial, kulturell og religiøs undertrykkelse. Chatwin døde av AIDS i 1989, bare 49 år gammel. Han er kjent som reiseskildrer, slik som «Drømmespor» som han skrev på bakgrunn av reiser og opphold hos den australske urbefolkningen.

Neste gang jeg går bananas på Amazon tror jeg nok at jeg bestiller Nancy L. Segals «Indivisible by two«. Hun er psykolog og tvillingekspert og presenterer i boka «12 spesielle enheter av eneggede tvillinger, trillinger og firlinger». Dere kan lese mer om denne her.

Levi Henriksen har skrevet en lettlestbok for voksne som heter «Trekkspill-tvillingene«. Jeg aner dog ikke om den i det hele tatt handler om verken trekkspill eller tvillinger…

En annen norsk bok med en tittel som tyder på at den kan handle om tvillinger er Jonny Halbergs «Tvillingen«. Forlaget skriver:

Adam Egeberg vender tilbake til barndomshjemmet etter år som uheldig finansmann. Moren er forsvunnet, og hans tilbakestående bror har låst seg inne på rommet sitt og nekter å komme ut. Knuget av skyldfølelse overfor denne familietragedien tar han med seg broren på reise til bygda Straume, hvor farens familie kommer fra. Straume er tilsynelatende en bakevje i tidens elv. Tvillingen er en roman om livene til en langt fra normal familie i to generasjoner, og om to brødre som blir nødt til å leve sammen etter åtte års atskillelse.

Høres ut som en bok det kan være verdt og lese, tvillinger eller ikke, så jeg tror denne havner på leselista.

Hos The Guardian fant jeg en morsom liste over eneggende tvillinger i litteratur: Jeg må vel tilstå at jeg aldri har lest Harry Potter, men Ron Wealsley skal visst ha eldre tvillingbrødre Fred og George? I «Fluenes herre» finner vi de eneggede tvillingene Sam og Eric og i Danielle Steels «Mirror Image» ender de eneggede tvillingsøstrene Olivia og Victoria med ulike liv, men etter diverse viderverdigheter og bla-bla-bla ender de ikke overraskende opp som venner til slutt…

Nå bør jeg vel sette meg et mål om å ha lest – og blogget- om minst en av disse «tvillingbøkene» før sommeren er over?

8 kommentarer

Filed under Hyllemeter, Tvillingbok

8 responses to “Tvillinger i litteratur II

  1. Haha. Bobseybarna! Jesus Krist! Måtte le nå, for jeg brukte faktisk litt tid sist på å prøve å komme på «tvilling-litteratur» 😉

  2. Wally Lamb har skrevet en nydelig bok om båndet mellom tvillinger (og om psykiatri, familiehistorie og en hel del andre ting): I know this much is true. Anbefales på det sterkeste.

    Så har også Audrey Niffenegger skrevet en bok om tvillinger som jeg likte ganske godt «Her fearful symmetry».

    • Takk for tips! Skal lese litt om «I know this much is true», kanskje det kan være noe.

      Boka til Audrey Niffenegger har jeg vært litt i tvil om, men må har jeg bestilt den, så den blir nok lest i løpet av sommeren. 🙂

  3. Bobsey-barna: Jeg leste 10 – 12 stk. av dem 3 -4 somre på rad på sent 50-tall/tidlig 60-tall Det var min storesøster som eide dem, og de ble plassert på landstedet da hun var vokst fra dem… Jeg hengte meg ikke så mye opp i kjønnsperspektivet, jeg koste meg bare inderlig over hvor smarte og oppvakte de yngste barna var (jeg har fire storesøsken).

    Interessant for meg å vake rundt her siden jeg er bestemor til trillinger (1/2 år gamle) – en helt gen-unik, og to som ‘deler’ gener, og som delte fosterhinne, men som har vesentlige ulikheter både i utseende og atferd. Vel – for å være sikker på hvem som er hvem er det best å ha dem begge til stede, og nær hverandre…

    • Trillinger! Det høres ut som mye arbeid og veldig mye moro! Gratulerer som trippel-bestemor! Mine tvillinger er eneggede, men jeg synes ikke de er så voldsomt like. Men søskenene deres ser ikke forskjell…

  4. Trekkspilltvillingene av Henriksen handler både om tvillinger og trekkspill. Noe mer av det første enn av det andre. 🙂

    Og har du ikke lest Uglybugly av Lars Ramslie, er det bare å kaste seg rundt! (http://www.oktober.no/nor/boeker/billigboeker/oktober_pocket/uglybugly)

Legg igjen en kommentar

