Mine favorittbiter fra A til Å

Inspirert av Migrating Cocunuts, Christine skriver og Beate blogger om bøker har jeg satt opp en liste over favorittbøker fra A til Å. Kjempeartig og lese andre sine lister og skikkelige gøy og lage sin egen.

Jeg innser at det er tett mellom kjærlighetshistoriene og John Irving-romanene på lista mi, jeg har muligens litt snever smak…

A: «Anna Karenina» av Leo Tolstoj. Ingen over, ingen ved siden.

B: «Boktyven» av Marcus Zusak. Engasjerende, trist, spennende og velskrevet.

C: «Constance Ring» av Amalie Skram. Kanskje ikke så oppløftende, men viktig.

D: «Den engelske pasienten» av Michael Ondaatje. Filmen er vakker, men boka er enda tristere og enda vakrere.

E: «Elskeren» av Marguerite Duras. Hvorfor kan du lese her.

F: «Fornuft og følselse«. Og strengt tatt alt annet av Jane Austen. Anbefaler f.eks Persuation og Mansfield Park.

G: «Garps bok«. Ingen toppliste uten Irving!

H: «Hendelser ved vann» av Kerstin Ekman eller Gabriel Garcia Marquez «Hundre års ensomhet«? Ekman går hårfin av med seireren.

I: «Intet nytt fra vestfronten» av Erich Maria Remarque. (Helt ærlig husker jeg ikke så veldig mye annet enn at jeg likte den. Og så skal den vel strengt tatt være en klassiker.)

J: «Juleoratoriet» av Göran Tunström

K: «Kristin Lavransdatter« av Sigrid Undset. Historie med stor H og kjærlighet med stor K. Har skrevet litt mer om boka her.

L: «Lord of the Rings» av Tolkien. Eventyr for alle pengene og enda litt til.

M: «Min sønns historie» av Nadine Gordimer. Jeg har skrevet litt om denne historien fra Sør-Afrika og apartheidtiden, samt hvorfor jeg elsker den her.

N: «Nederlaget 1945. Berlin» av Anthony Beevor. Sant, grusomt og viktig. En dokumentarisk framstilling av invasjonen av Berlin i 1945.

O: «En bønn for Owen Meany» av John Irving. (OK, her juksa jeg litt for å få snike med både Owen Meany, Boktyven og Elskeren. Målet helliger midlet…)

P: «Parfymen» av Patrick Süskind. En snodig, men alldeles genial historie.

Q: «Que vadis» av Henryk Sienkiewicz. Kanskje ikke så veldig god, men jeg likte den godt da jeg leste den for mange herrens år siden. Og så kommer jeg ikke på noen andre titler på Q… Foregår i Roma like etter Jesu død.

R: «The Road» av Cormac McCarthy. En av de beste bøkene jeg noensinne har lest. Har skrevet litt om den her, men jeg klarer ikke beskrive akkurat hvor god den er. Må leses, rett og slett.

S: «Siderhusreglene«. Irving, Irving, Irving!!

T: «Tilværelsens uutholdelige letthet» av Milan Kundera.

U: «Ut og stjæle hester » av Per Pettersen. Jeg kunne ikke legge den fra meg, den er kjempegod!

V: «Vredens druer» av John Steinbeck. En skikkelig historie av en skikkelig historieforteller.

W: «Widow for a year«. John Irving, igjen. «Enke for et år» på norsk.

X: Hmmm…

Y: Hmmmpff….

Z: Uhmmmm

Æ: Neh…

Ø: «Øst for eden» av John Steinbeck. Nok en klassisk historie.

Å: «Åndenes hus«. Isabel Allendes aller, aller beste. Og så må jeg bare slå et slag for «Å bygge landet«…

Har du også en favorittliste? Jeg leser den med glede!

13 kommentarer

Filed under Hyllemeter

13 responses to “Mine favorittbiter fra A til Å

  1. Det ble ei flott liste, og lett å se hva som er din smak angående litteratur 🙂 Jeg har nettopp kjøpt min første Irving-bok: Siste natt i Twisted River. Blir spennende å lese 🙂

  2. Jeg har skjønt at Juleoratoriet er en bok som bør leses. Har kjøpt en del bøker av Irving, men klarte ikke å få dreisen på Garps bok, og etter det forsøket har jeg bare latt være å prøve meg på ham igjen. Tror nok det blir et nytt forsøk, men vet ikke helt når..

  3. Ja, dere må prøve dere på John Irving. 😀

    Jeg er veldig glad i Garps bok, men Last Night in Twisted River ble jeg helt ærlig litt skuffet over. Men ser at den får mye gode kritikker, så kanskje forventningene mine var noe i overkant?Har skrevet et innlegg om den der jeg sier litt mer om hva jeg ble skuffet over.

  4. Tolker det dithen at du enda ikke har lest The Crow Road…? 😉

    • He-he! Jeg jobber fremdeles med Alle de vakre hestene. 😉 Tror aldri jeg har brukt lengre tid på ei bok… Har egentlig lyst til å lese Hagena, Oksanen, Ehrenreich og din kjære Crow Road, men så er jeg stuck med bevæpnede tenåringsgutter på rømmen i sør-Texas på førtitallet. Joda…

  5. Jeg vet, Ellie… 😉 Den er veldig god, men den krever litt mer av leseren enn det jeg orker gi akkkurat nå, så derfor utsetter og utsetter jeg. Kanskje jeg bare skal la den ligge til høsten.

    Enn du, skal du lage liste kanskje? 🙂

  6. Du kjenner meg vel såpass godt at du _egentlig_ vet jeg allerede har satt opp liste. Heh!

  7. Jeg har flere av disse på den kommende leselisten min. Åndenes hus er en av mine absolutte favorittfilmer, og jeg er litt engstelig for at filmen skal bli «ødelagt» dersom jeg leser boka.

    • Jeg så filmen etter at jeg leste boka og synes at boka og filmen står godt hver for seg. Så jeg tror ikke filmopplevelsen blir «ødelagt» av boka. Men jeg skjønner godt hva du mener, jeg tør for eksempel ikke se filmen «The Road» fordi jeg er redd det demper opplevelsen min av boka, som var fantastisk. 😉

  8. Christine

    Jeg skjønner nå at jeg må lese Irving! Gøy med flere som skriver liste 🙂

  9. Jeg lot meg lokke til å lage liste jeg også. Morsomt, men vanskelig, og jeg klarte ikke å fylle ganske alle bokstavene.

  10. Tilbaketråkk: Hvileskjær. Og Award! « forskning fryder

Legg igjen en kommentar

