Fantastisk om tvillinger: Indivisible by two

Aller først, dette er ei bok jeg virkelig, virkelig anbefaler! Nå må dere ta høyde for at jeg skriver dette med kraftige tvillingmorbriller, men Indivisible by Two er underholdende, lærerik og veldig interessant. Sånt helt objektivt, altså!

Nancy Segal (For å flåse litt så ble jeg skeptisk av etternavnet, jeg har i min fjerne ungdom sett litt vel mange Steven Seagal-filmer…For dere som ikke vet hvem Steven Seagal er, så er denne YouTube-videoen veldig oppklarende. For oss andre er den veldig underholdende.) er psykolog og tvillingforsker og har tidligere utgitt Entwined Lives: Twins and What They Tell Us About Human Behavior.

Indivisible by Two – Lives of Extraordinary Twins er delt i fire bolker og presenterer 12 utrolige historier om tvillinger, trillinger og firlinger. Alle historiene er engasjerende og Segal presenterer familiene med svært respektfullt og jeg lar meg imponere over alle som deler av livet og hverdagene sine.

Blant historiene vi får presentert er blant annet en historie om to eneggede tvillinggutter, som etter fødselen blir oppgitt til adopsjon av de ugifte foreldrene. To måneder senere gifter foreldrene seg og henter tvillingguttene hjem til seg. Etter at guttene har blitt unge voksne kommer det fram, gjennom tilfeldigheter, at bare en av de er parets biologiske sønn, den ene gutten de fikk med seg hjem var en annen baby som var på samme barnehjem samtidig og at den andre biologiske tvillingen ble adoptert bort til en annen familie i samme by. Jeg lar meg fasinere av hvor like disse to guttene er, til tross for at de har vokst opp i to ulike familier, samtidig som det gjør vondt å tenke på hvor komplisert dette måtte ha føltes for de tre guttene og de to familiene deres.

Vi møter også de eneggede tvillingene Craig og Mark som har giftet seg med de eneggede tvillingene Diana og Darlene og som lever et idyllisk liv som naboer. Fasinerende nok er barna til disse to parene genetisk sett like som vanlige søsken, siden eneggede tvillinger har nærmest identisk DNA. Forfatteren påstår faktisk at det ikke kan påvises ved en vanlig DNA-test hvem av Mark/Craig og Diana/Darlene som er barnas biologiske forelder, og siden hun tross alt er en internasjonalt annerkjent forsker får vi nesten tro på det. I samme åndedrag kan jeg også nevne historien om de eneggede tvillingsøstrene Marcy og Tracy. Da det viste seg at Tracy ikke kunne få egen barn, valgte tvillingsøsteren Marcy å bære fram barna hennes, med sine egg befruktet av Tracys ektemanns sæd. Rett og slett utrolig fasinerende, og veldig godt presentert av forfatteren.

Selv blir jeg av og til litt matt av å holde tritt med mine tvillinggutter (og de to søstrene deres), da trøster jeg med den siste historien i boka, om et firlingpar i Canada som består av to par eneggede tvillinggutter. (Og nok en gang faller jeg helt i staver over at det går an! At to egg blir befruktet, og at begge disse spontant og uforklarelig deler seg i to og utvikler seg til to individer!)

Nok en gang, anbefales!!

På sidene til Tidskrift for Den norske legeforening kan dere lese en fin og grundig anmeldelse av boka.

3 kommentarer

Filed under Forskning fryder, Hyllemeter, Tvillingbok

3 responses to “Fantastisk om tvillinger: Indivisible by two

  1. Dette så ut som ei flott bok! Jeg er også veldig fasinert av tvillinger. Så du forresten den dokumentaren fra BBC (gikk på NRK rett før jul) om eneggede tvillinger og ulik forskning knyttet til dette? Utrolig spennende! Også er jeg faktisk litt misunnelig på deg som har tvillingbarn 🙂

    • Ja, dette er ei bok jeg virkelig anbefaler og som jeg tror mange kan like. Man trenger slettes ikke være tvilling eller ha tvillingbarn for å la seg fasinere av den, det holder i massevis å være interessert i mennesker. 🙂

      Har sett den dokumentaren ja (opptil flere ganger…), kjempespennnede!

  2. Vibeke

    Jeg er tante til to tvillinggutter, eneggede, – så denne må jeg nok se nærmere på og også anbefale til min søster; guttenes mor.

Legg igjen en kommentar

