Smaken av eplekjerner

I sommer leste jeg blant annet Smaken av eplekjerner av Katharina Hagena.

Det er en opprinnelig tysk roman, som er utgitt på norsk av Gyldendal, hvor den beskrives som:

Smaken av eplekjerner er en forførerisk roman full av nostalgi, sanselighet og symbolikk, og med en kjærlighet til barndommens steder og naturens mystikk som kan minne om den vi finner i romanene til Selma Lagerlöf.

Vel. Forførerisk kan den sikkert kalles, om man med forførerisk mener en gjennomført hviskende skrivestil. Derimot er det divisjonsforskjell mellom Hagena og Lagerlöf.

Nå høres jeg sikkert veldig kritisk ut, noe som ikke stemmer helt. For jeg syntes Smaken av eplekjerner var fin sommerlektyre. Jeg slukte historien om Iris, som har arvet et hus og tilhørende hage av bestemoren Bertha, om moren hennes Christa, tantene Harriet og Iris og om kusinen Rosmarie som døde i en hendelse i hagen. Iris har etter bestemorens begravelse kommet tilbake til huset hun tilbrakte feriene i oppveksten i, hvor hun går rundt om mimrer. Historien Iris rekonstruerer, går flere tiår bakover i tid, og avdekkes forsiktig og langsomt gjennom boka, til tider kanskje forsiktig nok.

Til slutt følte jeg meg likevel litt snytt, for jeg opplever denne historien som så veldig uforløst. Språket og stilen er ganske gjennomført, ja, nettopp forførerisk og hviskende, men jeg føler at selve historiefortellingen har kommet litt i annen rekke. I tillegg prøver Hagena seg innimellom på magisk realisme av typen man nesten bør hete Allende eller Garcia Marquez for å komme unna med, noe som trekker leseopplevelsen en del ned.

Jeg ser at boka har fått mange gode kritikker, og det kan jeg forsåvidt skjønne. For min del var dette underholdende lesning, men likevel ikke helt my piece of (apple-)pie. Kort oppsummet, les den gjerne, det kan gjerne være at du virkelig liker den, men hold forventningene nede.

2 kommentarer

Filed under Hyllemeter

2 responses to “Smaken av eplekjerner

  1. Hviskende skrivestil var en god beskrivelse
    , nå har jeg ikke lest boka men det er mye i innlegget ditt som kan tyde på at det ikke er min pai heller 🙂

    – kanskje lydboka?

  2. OK! Jeg har flere ganger stått og lurt litt på denne boka, men har av ulike diffuse årsaker ikke gått til anskaffelse av den. Det høres ut som du har hatt en tilsvarende opplevelse med denne boka som jeg hadde med «Å telle duer» av Roger i sommer. Helt grei sommerlektyre, koselig bok og alt det der, men … boka var så til de grader skrytt opp i været på forhånd at jeg selvsagt måtte bli skuffet.

Legg igjen en kommentar

