Tyskerjentene. Historiene vi ikke fikk fortalt.

Jeg har snufset og hulket meg gjennom de siste kveldene. Takket være Helle Aarnes «Tyskerjentene – historiene vi ikke ble fortalt».

Boka er skrevet på bakgrunn av en artikkelserie hun skrev i Bergens Tidende, et arbeid hun fikk Journalistprisen fra Norsk Presseforbund for i 2008. Artikkelen om hvordan små «tyskerbarn» ble gitt bort i avisenes rubrikkannonser og andre historier kan leses her, men jeg anbefaler å lese hele boka.

Ved utdelingen av Journalistprisen til Aarnes sa Svein Egil Omdal, som er en mann det ofte kan være verdt og høre på, at «Arbeidet utstråler kvalitet i alle ledd; i kildearbeid, fortellerteknikk, språk og presentasjon». Og det finner vi igjen i boka. Den er grundig og godt dokumentert, det er fotnoter i fleng, likevel beholdes flyten i teksten. Boka er et prakteksempel på hvordan man kan formidle fakta og historie, samtidig som man presenterer menneskesjebner på en respektfull og engasjerende måte.

Giselas mor ga henne bort via en annonse i BT. De første som fikk henne, leverte henne tilbake da de fant ut at hun var tyskerbarn. På pakken med tingene hennes hadde de malt hakekors.

Jeg har regnet meg som litt over middels belest på historie fra andre verdenskrig. Men jeg visste altså ikke at mange norske tyskerjenter ble internert i leirer rundt i Norge, deportert til Tyskland og fratatt statsborgerskapet. Jeg visste heller ikke at Lebensborn drev flere barnehjem for norsk-tyske barn rundt i Norge, og at norske myndigheter etter frigjøringen nektet å ta på seg ansvaret for driften av barnehjemmene, der det fremdeles var mange små barn igjen. Heller ikke var jeg klar over at norske kvinner som under eller etter krigen ble registrert som tyskerjenter ble frem til 2005 nektet å arve krigspensjon etter sine norske ektemenn. Rikstrygdeverket nektet dette fordi kvinnene hadde «gjort seg skyldig i grovt uverdige forhold». 2005!!!

Skal du lese én alvorlig bok i år, så anbefaler jeg gjerne denne. For dette er historier vi har godt av å få fortalt.

12 kommentarer

Filed under Hyllemeter

12 responses to “Tyskerjentene. Historiene vi ikke fikk fortalt.

  1. Må få høre hva du synes.

    Og så bør du ha papirtørkle tilgjengelig, dersom du er i nærheten av å være like sippete som meg…

  2. Denne boka har jeg virkelig lyst til å lese! Etter å ha lest blogginnlegget ditt så ble jeg enda mer overbevist 🙂

    • Så flott, Beate! 🙂 Jeg tror du kommer til å like den, den er imponerende velskrevet og ikke minst veldig engasjerende. Det er sjelden jeg blir så sinna og så trist av en bok som jeg ble av denne.

  3. Denne skal jeg også lese. Det er en stygg skamplett på norsk historie det der.

  4. Har lest, og støtter absolutt anbefalingen. Det var mye der jeg ikke visste, og jeg var ganske sint og provosert da jeg var ferdig. Det er også verdt å merke seg at de mennene som innlot seg med tyske kvinner (det var noen av dem også, om de ikke var så mange), ikke fikk noen reaksjoner fra det offentlige etter krigen…

  5. kasiopeiia

    Hørte om denne på radioen for noen dager siden, vekket definitivt min interesse, og dette senker den jo heller ikke!
    Coveret derimot.. Freaky!

  6. Artig med tilbakemeldinger fra så mange som har lest den eller vil lese den. Det er virkelig ei bok som fortjener å bli lest, aller mest på grunn av historiene den forteller, så klart, men også fordi det er så imponerende godt utført.

  7. Nå har jeg skrevet den på «vil lese»-lista mi!

  8. Nå har også jeg både lest og blogget om boka, og du godeste FOR en rystende bok! Jeg er nesten helt sjokkskadet fremdeles …

  9. Synnøve Fjellbakk Taftø har skrevet en artikkel om who-forskningen på Bakkebø der det vesentlig var barn av tyskere og norske kvinner som ble utsatt for slike eksperiment-Den tyske okkupasjonsmakten hadde innført barnetrygd i Norge. Da den tyske okkupasjonen ble avløst av alliert okkupasjon ble utbetalingene til mottakerne straks stanset mens arbeidsgiverne måtte fortsette å innbetale til trygden. I 1946 var et betydelig beløp oppsamlet og pengene ble brukt til å bygge et forskningssenter på Bakkebø der små barn ble utsatt for medisinske og psykologiske eksperimenter med sikte på å svekke eller ødelegge det psykiske sanseapparatet, spesielt dømmekraften. Forskningsresultatene ble fremlagt på et topphemmelig seminar på Holmenkollen hotell i 1957.

    De som ble utsatt for disse eksperimentene var overveiende såkalte tyskerunger som av allierte soldater ble raidet opp i sine tyske familier og transportert til Bakkebø. Eksperimentene tok sikte på å finne ut hvilke doseringer som skulle til for å svekke dømmekraft og rettferdighetssans slik at hjernen på de stakkars barna ble et «tabula rasa» som de het på vitenskapsmennenes språk. Forsningsresultatene er benyttet for å bestemme doseringen i «barnevaksinasjonsprogrammet»:http://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/who-forskningen-pa-bakkeb%C3%B8%E2%80%8F/

Legg igjen en kommentar

