Tøff hverdag, mild bok.

I sommer fikk jeg tilsendt ei bok fra en av mine beste, beste venninner. En av favorittbøkene hennes, faktisk. Og i og med at hun gikk så langt som til å trekke paralleller til John Irving, så hadde jeg skyhøye forventninger da jeg satte i gang med Iain Banks Crow Road.

Ellikken har skrevet en intens anbefaling av Crow Road på bloggen sin, som sånn sett gjør mitt innlegg rimelig overflødig.

Anyhow. Crow Road er en veldig skotsk historie, og til dels også skrevet på skotsk, noe som tok litt tid å venne seg til. Hovedpersonen, Prentice McHoan, er knapt 20 år, halvstudert, ganske ofte både småfull og stupfull, hodestups forelska og på jakt etter sin forsvunne onkel, reisebokforfatteren Rory.  Persongalleriet forøvrig er rikt og fullt av karakterer det er lett og bli glad i, for å være litt klissete.

Jeg klarer ikke hoste opp riktig like mye entusiasme som Ellikken, men begeistret er jeg definitivt. Jeg har hatt særdeles lite tid til lesing i høst og har brukt lang tid på å komme meg gjennom de vel 500 sidene, men jeg har kost meg de korte stundene der jeg har krøllet meg sammen i hjørnet av sofaen sammen med Prentice og vennene hans. Jeg har fått med meg at historien også har gått som TV-serie, uten at jeg fikk den med meg. Det slo meg også flere ganger under lesningen at dette måtte da være mitt i blinken for en god, gammeldags BBC-dramatisering, så det er synd at jeg aldri fikk med meg TV-versjonen.

Dersom du har lyst til å tilbringe høstkveldene med en kopp te og litt britisk feeling, litt romantikk, litt krim, litt familiesaga og masse sarkastisk humor, så anbefales Crow Road på det varmeste.

4 kommentarer

Filed under Hyllemeter

4 responses to “Tøff hverdag, mild bok.

  1. Hva? Ingen kommentarer? MAKAN!!

    «Jeg klarer ikke hoste opp riktig like mye entusiasme som Ellikken, men begeistret er jeg definitivt.» Hehe… Good enough for meg 😀

  2. Der var du ja! 😉

    Det skal litt til for å bli like begeistret som deg, tror jeg, men boka er bra!

  3. … Men altså. John Irving? Can’t recall that?! Derimot Jasper Jones – DEN var det JI-klasse over 🙂

    • Joda, frøken, du mente det kunne minne litt om John Irving. 😉

      Har du forresten tenkt å lese Sist natt i Twisted River? Hvis du i så fall har tenkt lese den på engelsk, så kan du få låne.

Legg igjen en kommentar

