Alle vil til himmelen

Året er 1943. Det er krig. Ved Østfronten føres det knallharde kamper mot russerne. Tyskerne lider alvorlige nederlag og trenger flere tapre unge menn ved sin side. Handlingen i «Alle vil til himmelen» utspiller seg i en liten by i Flandern under 2. verdenskrig. Jef drømmer om å bli helt, helst sammen med bestevennen Ward.

Søsteren Renée har ingen slike drømmer. Hun har nok med Ward, hans himmelske saksofonspill og fløyelsblikk. For guttene er dette deres sjanse til å bli helter. For folk og fedreland. For en bedre verden. Ward kan ikke vente med å komme seg av gårde. Men ikke alle er av samme oppfatning.

Jeg hadde ikke lest mange sidene i Alle vil til himmelen første gang jeg tenkte at Els Beerten hadde lest Zusaks Boktyven og fått en ide. Det er nok ikke sikkert den teorien holder vann, men om den stemmer, så burde hun ha holdt seg til å lese Boktyven, siden Boktyven tross alt er en veldig god roman, mens dette er mer… vel, det er ikke en veldig god roman.

Likevel, det vil vært slemt og kalle Alle vil til himmelen en veldig dårlig bok. For den er ikke Anne-Holt-roman-dårlig. Men den er heller ikke spesielt god. Den er rett og slett bare langtekkelig. Det er sjelden jeg ikke fullfører romaner jeg har startet på, men denne hadde dessverre blitt satt fort tilbake i hylla hadde jeg ikke forpliktet meg til å lese den og gi den en skikkelig sjanse.

Historien utspiller seg altså under andre verdenskrig og fortelles primært gjennom de tre  søskenene Jed, Reneé og lillebror Remi, og vennen deres Ward. Fortellerstemmen veksler stadig mellom disse, men det går forholdsvis greitt å komme inn i hvem som forteller hva når. Jeg synes som sagt at det ble langtekkelig lesning, og det gjenspeiler seg nok i at jeg ikke føler jeg har så mye å si om denne historien, men spenningen tar seg tross alt opp mot slutten. Det beste i boka vil jeg si er fremstillingen av hvordan ungdommene ble lurt til Østfronten, og hva det var som egentlig møtte dem der.

Jeg har lest boka og skrevet om den som en del av CappelenDamms bokbloggturne. I går skrev Karin om den, i morgen er det Bokelskerinnen sin tur.

6 kommentarer

Filed under Hyllemeter

6 responses to “Alle vil til himmelen

  1. Siden Boktyven er en av de få bøker jeg har avbrutt
    (kanskje prøver jeg igjen en dag) skal jeg holde meg langt unna denne.
    – takk for advarselen 🙂

  2. Går det an ikke å like Boktyven, altså? Nå ble jeg nesten litt sjokkert. 😉

    Uansett, jeg kan ikke se for meg at du skal like denne noe bedre. Jeg har googlet og sett at den har fått priser og gode anmeldelser og sånt, men jeg sitter igjen som et spørsmålstegn.

  3. «Likevel, det vil vært slemt og kalle Alle vil til himmelen en veldig dårlig bok. For den er ikke Anne-Holt-roman-dårlig. »

    *fnisetryne*

  4. *fniser sammen med elikken*

    «Anne-Holt-roman-dårlig» -ukas beste beskrivelse 😉

  5. *henger meg på fnisingen her*

    Jeg må også innrømme at jeg aldri har skjønt det der med Boktyven.

    Når det gjelder «Alle vil til himmelen» så er jeg enig i at den til tider var langtekkelig, spesielt første del. Andre del var bedre. Jeg likte historien, men den skulle vært formidlet annerledes.

  6. Tilbaketråkk: Bokbloggturnéen » Bloggarkiv » Alle vil til himmelen, siste runde

Legg igjen en kommentar

