Din julebok?

Jeg er nok lettere julegal. Pepperkakehus, juletrær med spir, adventsstjerner, pakkekalendere,  julenisser i alle former og fasonger i alle hjørner, krinkler og kroker, pakking av julegaver, forundrede småtroll på halvannet år som fasinert bort i juletrekulene, lange, herlige lister over alt som skal gjøres, alt som skal bakes, alt som skal leses og alt som skal handles, gleden over å finne julekort i postkassa, småjenter i  fløyelsjulekjoler, blomstrende amarylliser, krumkaker, mammas broderte juleduk, julesanger og forventningsfulle små barn.  Jeg er ikke rent lite av en juletradisjonalist. Same procedure as every year, rett og slett.

Utover adventstida leser jeg mer enn gjerne julehistorier for ungene. Snekker Andersen og julenissen, Den lille julenissen, Se, Marikken, det snør, Jul i Bakkebygrenda og andre julefortellinger av Astrid Lindgren. Vi ligger halvdorske i sofaen om søndagsmorgenene og ser Jul i Mummidalen og Rudolf på DVD. Mannen min og jeg ser julefilmer som Grinchen og Love Actually på kveldstid.

Nå har det slått meg at jo, barna har julebøker i fleng, både barna og vi voksne har julefilmer og i år har vi fått med oss to juleteaterforestillinger også, så det mangler definitivt ikke på julekultur, men jeg har ingen julebok. Ingen bok som jeg assosierer med jul og som jeg gjerne tar fram i adventstiden. Jeg har grublet og pønsket og kikket lenge og vel på bokhylla mi for å se om det ikke var noen titler der som vekker juleassosiasjoner, men de eneste bøkene jeg vagt forbinder med julelesning er av alle ting Tatt av vinden og Anne fra Bjørkely.

Jeg har lenge hatt lyst til å lese om igjen Falkbergets An-Magritt. Kanskje det vil vise seg å bli min juleklassiker? Hva med deg? Har du en julebok, eller kanskje fler, som du tar fram hver jul?

 

10 kommentarer

Filed under Hus og heim, Hyllemeter

10 responses to “Din julebok?

  1. Jeg ser også Love Actually i juletidene. Ofte flere ganger, bodde i England da den kom på kino og så den to ganger på kino også… Så ser vi klassikeren White Christmas.

    Når det gjelder bøker har jeg ikke så mange tradisjoner. Jeg holder på å bygge opp et julebibliotek, men det går sakte. En bok jeg leste i fjor som nok kanskje kommer til å bla litt i år også er Tolkien sine nissebrev. De anbefales… http://karinleser.blogspot.com/2009/12/to-forskjellige-julebker.html

    På loppis tidligere i år fant jeg en illustrert utgave av Dickens s «Et julekvad» – den skal jeg lese i år. Og blir det en fin opplevelse, så skal det gjentas.

    Ha en fin adventstid:-)

  2. Eget julebibliotek var jo en fin-fin ide, Karin! Jeg pusler sammen et lite julebarnebokbibliotek (puh!) og koser meg med det, og så kan jeg adoptere din ide for min egen del. Lurt!

    Nissebrevene til Tolkien høres herlige ut! Må se om ikke Amazon-nissen kan stå meg bi, tror jeg.

    God førjulstid til deg også!

  3. Jeg styrer definitivt unna Tolkiens julebrev… høhø. Gu’kka julete du er da, det ante jeg faktisk ikke. Og mors broderte duk? Gjør du ikke slikt selv da? Eller fikk du en psykisk knekk det året du ga broderte bilder til venninne-julegaver? Høhø 2 😀
    Jeg har bare ett krav når det gjelder julelitteratur: Se Marikken, det snør.
    Overraskende? Neppe 🙂

  4. Du er kanskje ikke klar over at det lekre broderiet du fikk til jul for mange år siden er omtrent det eneste håndarbeidsprosjektet jeg faktisk har fullført? Du bør føle deg beæret, sier jeg bare. 😉

    Jeg var ikke så julegal før, det er noe som har kommet sigende med åra.

    Se, Marikken, det snør, leser jeg til jentene, men den er litt i lengste laget til yngste enda.

  5. Jeg tar også frem Se Marikken, det snør (men den leser vi egentlig året rundt, for de små liker den så godt), Alle vi barna i Bakkebygrenda og andre julebøker (lånte et lass hos biblioteket). Når de små blir litt større, har jeg planer om å innføre Gaarders Julemysteriet (er det det den heter?) – hvis den faller i smak, har ikke lest den selv enda, men ser at svigers tar den frem hver jul.
    Vi voksne ser også Love Actually, Gutter er gutter og sånt no hver jul. Jeg ergrer meg stadig over at Hjemme alene-filmene ikke er dubbet til norsk, for jeg har så lyst til å introdusere de for småfolka.

    Ellers har jeg vel ingen fast voksen-julebok, men kanskje det er på tide å lese Falkberget? Og jeg husker godt Anne fra Bjørkely. Veien til Avonlea var også en favoritt:)

    En uke igjen til juleferie. Hurra!!

  6. Jeg kunne også tenkt meg Hjemme alene-filmene dubbet til norsk, Lena. Det hadde vært skikkelig moro for de to eldste, tenker jeg.

    Har ikke Grinchen med norsk tale heller, men den finnes jo sikkert i norsk utgave, det er nok bare jeg som ikke har sjekket.

    Julemysteriet gleder jeg meg også til å lese for ungene, selv om jeg ikke er noen veldig stor Gaarder-fan i utgangspunktet. Tro hvor store barna bør være for den? Min eldste er bare fem og foretrekker helt klart bøker med en god del bilder enda.

  7. Charles Dickens’ «Et julekvad» («A Christmas Carol») er min favoritt 🙂 Den er også filmatisert.

  8. Jeg skammer meg litt over ikke å ha lest den, Jorid. Jeg hadde et Dickens-raid for mange år siden, men tror ikke at A Christmas Carol ble med. I alle fall kan jeg ikke huske det, og da er man strengt tatt like langt. Har lyst til å gjøre noe med det, det er jo en juleklassiker, men nå i år rekker jeg det neppe.

  9. Elin

    Litt for seint ute, men i 3 år har jeg lager en adventskalender i bloggen til biblioteket der jeg jobber; skaunfolkebibliotek.blogspot.com. En anbefaling hver dag, d være seg bok, musikk eller film med jul som tema. Kanskje finner du noen tips her? Min favoritt er Tove Janssons Grantreet. Underfundig og morsom for voksne og barn.

    • Takk for flott tips, Elin, det skal jeg se mer på.

      Grantreet er en fin liten historie, det har du rett i. Leste den til ungene før jul, men det var nok bare den eldste (5) som hang helt med.

Legg igjen en kommentar

