Månevendt av Jan Chr. Næss

Får man virkelig utgitt sånt, tenkte jeg etter de første tre sidene av Jan Chr. Næss Månevendt. Og det tenkte jeg sikkert 63 ganger til i løpet av de følgende 181 sidene.

Månevendt ble utgitt av Gyldendal i 2010 og jeg fant mitt eksemplar under årets juletre.

Historien dreier rundt, og fortelles av Ravn og Akasuki. Førstnevnte bonde og forfatter, Akasuki japansk papirkonservator med en noe pussig og småvred indre blomst. Disse to møtes første gang i grøftekanten langs en bygdevei noe utenfor Oslo. Derfra følger tafsing, snakking, dansing, gjedder, flytting og død. Alt like uinteressant.

Jeg ser at boka har fått flere gode anmeldelser, men jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. Ikke helt min kopp te, rett og slett. VGs anmelder kaller det flott skrivekunst, jeg leste klisjeer så klamme og svette at jeg vrei meg i stolen og nesten måtte gjemme meg bak ei pute i ren flauhet. Av ei bok.

Gyldendal beskriver Månevendt som «en bok om svake menn og sterke kvinner, om ujevnbyrdig – men gjengjeldt – kjærlighet». Dersom det er kjærlighetshistorier du vil lese, finnes det heldigvis mange andre.

Omslaget er fint da. Det skal den ha.

3 kommentarer

Filed under Hyllemeter

3 responses to “Månevendt av Jan Chr. Næss

  1. Først av alt takk: takk for en hyggelig kommentar på bloggen min!
    Og når det gjelder denne boken som du skriver om så skal jeg i hvertfall ikke lese den! Morsom anmeldelse 🙂

    Godt nytt år til deg også!

  2. Takk det samme! 🙂

    Det er nok mange som kan like Månevendt, men jeg falt ikke for den. Hvis man klarer lese den som en slags romantisk røverhistorie kan det kanskje funke.

  3. bai

    «Omslaget er fint da» – for ein fin og positiv kommentar å komme med!

Legg igjen en kommentar

