Lyden av en som prøver å ikke lage en lyd

I går svinset jeg innom den nærmeste bokhandelen, som har en liten, men slettes ikke dårlig barnebokavdeling. Som vanlig ble det med noen bøker hjem, men denne gangen var en av bøkene minst like mye til mor som til de små håpefulle.

Tom våknet, men det gjorde ikke Tim. Det var midt på natten.

Har du lest John Irvings Enke for et år? Jeg synes det er en av  Irvings beste romaner, og den inkluderer en absolutt hjerteskjærende novelle om hvordan barnebokforfatteren Ted Coles sønner, Tim og Tom, omkommer i en bilulykke. En annen fantastisk del av romanen er historien «Lyder i natten» som lages når Tom Cole forsøker berolige sitt gjenlevende barn, hovedpersonen Ruth, som har mareritt. Ruth vokser opp sammen med sin noe eksentriske og svært kvinneglade far, en mor som har flyttet fra dem og historiene om de to brødrene som døde før hun ble født, fortalt rundt bilder som ikke lenger henger på veggene. (Det var en liten digresjon, men selve romanen er altså høyst lesverdig.)

Den vesle barnehistorien, «Lyder i natten» er gitt ut som en egen liten bok, nydelig illustrert av Tatjana Hauptmann, og kom ut på Gyldendal i 2004. Den er fasinerende enkel, perfekt avstemt og gruelig skummel for små sjeler.

«Men hvordan var egentlig lyden som vekket deg?» spurte faren. «Det hørtes ut som om en av mors kjoler i skapet ble levende og prøvde komme seg ned fra kleshengeren,» sa Tom.

Anbefales både små og store leseglade!

4 kommentarer

Filed under Hyllemeter

4 responses to “Lyden av en som prøver å ikke lage en lyd

  1. Har ikke lest så mye av Irving, bortsett fra Garps bok. Det er noen år siden, men såvidt jeg husker er det også noveller i den boka (men ikke barnefortellinger da). Det er litt spesielt å putte fortellinger i romanen, men samtidig virker det å fungere.

  2. Jeg synes nok Irvings hang til å plassere fortellinger, i betydningen fortellinger som kan stå alene, i romanene sine fungerer aller best i nettopp Enke for ett år. Barnefortellingen, Lyder i mørket, er Ted Coles største suksess som barnebokforfatter og er et gjenvendende tema i romanen, og selve historien flettes inn i romanen, ved at den fortelles til lille Ruth, og ikke enkeltstående som i barneboka. Jeg synes det fungerer veldig bra, både som barnebok og som en del av romanen.

  3. Jeg visste ikke at «Lyder i natten» var publisert i egen bok, med illustrasjoner. Nå må jeg nesten kjøpe den, selv om jeg ikke har barn, planer om barn, eller andre gode unnskyldninger til å kjøpe barnebøker. «Enke for et år» er foreløpig en av mine Irving-favoritter.

  4. @Haruhi: Jeg visste ikke at den fantes på norsk, så jeg ble veldig overrasket. Den er fin da. Og fungerer like bra på virkelige barn som den gjør i romanen. 😉

Legg igjen en kommentar

