«What do stars do? They shine.»

Jeg har aldri fått helt taket på fantasy-sjangeren, noe som på mange måter er litt rart, siden jeg er glad i eventyr. Knirk skrev litt tilbake i et innlegg om den siste Harry Potter-filmen noen gode betraktninger om det Tolkien kalte «a secondary world», og siden jeg likte så godt det Knirk skrev så siterer jeg det like godt direkte hvordan Tolkien beskriver det som en verden «which your mind can enter. Inside it, what he relates is true: it accords with the laws of that world. You therefor believe it, while you are, as it were, inside. The moment disbelief arises, the spell is broken; the magic, or rather art, has failed.” (fra boka Tree and Leaf av J.R.R Tolkien, s. 37

Det er der det fort butter i mot for meg når jeg leser fantasy; det skal så mye til for at jeg faller for det, for at jeg lar meg fange, fengsles og rives med, for at jeg virkelig skal tro det. Jeg leser som oftest sånne bøker utenfra, fra en kritisk betrakters ståsted og kommer aldri inn i universet. Tolkiens Ringenes Herre og Hobbiten er få, men hederlige eksempler på eventyr for voksne som jeg har falt for magien i.

Men nå har jeg endelig funnet enda et unntak. Jeg har hørt selvfølgelig hørt om Neil Gaiman lenge, men har avskrevet muligheten for at det kunne være noe for meg, med grunner som beskrevet ovenfor. Likevel, jeg har hørt så mye positivt om han i det siste, at jeg bestemte meg for å prøve uansett og litt tilfeldig valgte jeg Stardust som mitt første Gaiman-møte. Og det var jo helt fantastisk! Så spennende, så gjennomført, så sjarmerende, så naturlig og likevel så eventyrlig og så bra, bra, bra! Et enkelt eventyr med nydelige illustrasjoner på hver eneste side, hvem kan ikke la seg sjarmere av sånt?

«He wondered how it could have taken him so long to realize he cared for her, and he told her so, and she called him an idiot, and he declared that it was the finest thing that ever a man had been called.»

Bare miljøskildringene alene er verdt å lese historien, hvem får for eksempel ikke lyst på en liten utflukt til landsbyen Wall? Jeg skal ikke avsløre for mye av historien, siden jeg synes det og ikke vite noe om handlingen på forhånd, og i stedet bli overrasket på annenhver side var mye av sjarmen, men Stardust er en fin liten kjærlighetshistorie om unge Tristran Thorn, halvt menneske, halvt ehm, uh, noe annet, som forlater trygge Wall for ukjente Fairie,  der han finner noe helt annet enn det han trodde han satte ut for å finne. Full av humor er den også. What’s not to like?

«I am the most miserable person who ever lived,» he said…. «You are young, and in love,» said Primus. «Every young man in your position is the most miserable young man who ever lived.»

3 kommentarer

Filed under Hyllemeter

3 responses to “«What do stars do? They shine.»

  1. Stardust er veldig fin. Selv var jeg så dum at jeg så filmen først, og leste boka rett etterpå, og det fungerte ikke så godt. Filmen er veldig fin – og anbefales, men man trenger kanskje ikke å se den rett etter at man har lest boka. En annen bok av Gaiman som anbefales er The Graveyard Book, den kom også ut på norsk i fjor. Fiiiiin!

  2. Jeg har lurt litt på filmen, tror jeg må se den etterhvert.
    Skal helt klart lese mer av Gaiman, dette var jo kjempemorsomt. The Graveyard Book står absolutt på lista.

  3. Oda

    Enig i at Stardust er fin, men igjen, det er ingen god idé å se filmen før man leser boka, ødelegger så mya av spenningen. Der gjorde jeg en tabbe. Den beste Gaiman-boka jeg har lest er helt klart Neverwhere, som jeg anbefaler på det sterkeste. Nydelig ballanse mellom magi og virkelighet og spennende fra første side.

Legg igjen en kommentar

