55,845 g/mol

I fjor, for nesten et år siden, vant jeg Jern av Torgrim Eggen i en konkurranse hos Moshonista. Siden har jeg forsøkt å lese den. Jeg har virkelig prøvd. Den har tross alt fått litt skryt, både her og der. Jeg tror til og med den er ganske morsom.

Men jeg får det bare ikke til. Alle forsøk strander hver eneste gang i at jeg utvikler stressnakke, blødende magesår og byllepest av skrivestilen. Orddeling og hermetegn kan passere som et hipt påfunn i to, toppen tre, avsnitt. Ikke gi meg en hel fordømt roman med tøyset! Jeg ser heller Iron Man på DVD i stedet for å prøve lese Jern atter en gang -og mitt forhold til amerikanske superheltfilmer er pent sagt ganske frynsete.

For å være litt positiv  og konstruktiv på en lørdags formiddag så likte jeg Torgrim Eggens Pynt fra 2001 godt, den reddet en «fire europeiske land på tre dager»-jobbreise fra total flyplasskjedsomhetkollaps for noen år siden. Janke på Jeg Leser har skrevet et fint innlegg om Pynt; den tar litt av etterhvert, men morsomt er det.

Og om få timer befinner mitt eksemplar av Jern seg i en konvolutt, på vei til en bokblogger 401 km lenger sør.

6 kommentarer

Filed under Hyllemeter

6 responses to “55,845 g/mol

  1. Jeg vet nøyaktig hva de mener. Etter å ha siklet over boka leenge, ble den endelig ledig ved biblioteket. Jeg likte den, men likevel var det noe som gjorde at jeg ikke greide å fullføre den. Snodig..

  2. ((shock))
    , men såvidt jeg husker tok det på å komme igjennom denne bloggdelen, og den beste boka jeg har lest er det nok ikke, til det er det for mange fordommer og overtydelige harseleringer.
    – den appellerte dog til mitt nevrotiske sinn 🙂

    – og den eneste andre boka av Eggen jeg har vært i nærheten av å friste meg er Gjeld, noen som har lest den?

  3. Tror Pynt er det eneste av Eggen jeg har lest (ferdig) og den var morsom, selv om det tok litt av. Jern ble rett og slett for mye staffasje for meg.

  4. ;D Iron Man, du liksom! Hahah!!
    Trynefaktoren av samme mann likte jeg veldig godt, lest den?

  5. ‘Jern’ er en skuffende bok som jeg har slaktet på min blogg, et foreløpig lavmål i et forfatterskap som i beste fall kan karakteriseres som ujevnt. Debuten, ‘Gjeld’. er morsom, men jeg synes ingen av hans senere er mye å skryte av, (‘Den nye Dylan’ ble til og med ‘nullet’, altså funnet for dårlig for å komme inn under innkjøpsordningen). Riktignok representerte ‘Pynt’ et oppsving med et godt anslag, men historien kommer helt ut av kontroll etterhvert. ‘Hilal’, som kom etter ‘Gjeld’, er ialllefall et forsøk på å skrive om et flerkulturelt norge, men blir temmelig svulstig, Min oppfatning er at Eggen har gode ideer, men strever med utførelsen.

  6. Og jeg har ikke engang lyst til å lese noe av Torgrim Eggen. Begynner å få problemer med norske mannlige forfattere født fra 1950 og fremover.

Legg igjen en kommentar

