Veien til fjords hjerte

Etter å ha lest en bok som ikke fenget meg, men som atter andre ser ut til å elske, reflekterte jeg litt over hva som tilsier at en roman skal gå hjem hos undertegnde og har fjaset meg fram til følgende kriterier:

1) Forfatteren heter John Irving. (Dog ikke helt usvikelig. Jeg får f.eks rykninger hver gang noen nevner Den fjerde hånden og hever øyenbrynene passivt-aggressivt av Sist natt i Twisted River.)

2) Den inneholder store mengder ulykkelig kjærlighet og lidende elskede som verken evner leve med eller uten hverandre.

Ikke så veldig variert, med andre ord.


Videre ble jeg sittende og pønske ut min Top Ten Achy Breaky Heart List:

  1. Anna Karenina. De gråter, elsker, går fra vettet, går fra barna, går fra hverandre, mister forstanden og kaster seg foran tog. På russisk maner. Særlig mer ulykkelig kan det ikke bli.
  2. Den engelske pasienten. Hulk.
  3. Tatt av vinden. Ord er overflødige.
  4. Kristin Lavransdatter. Shame on you, Erlend.
  5. Kjærlighet i koleraens tid.
  6. Elskeren.
  7. Tornefuglene. Jeg rødmer litt, jeg innrømmer det. Småjenter i ødemarken som svermer for katolske prester, liksom.
  8. Stolthet og fordom. Ingen liste uten Jane Austen. Jeg skal alltids kunne argumentere henne inn på (den høyst hypotetiske) lista over Fjords Top Ten Sci-fi Classics også.)
  9. Utrensking. Ok, så kan den vanskelig kalles en kjærlighetsroman. Men ulykkelig kjærlighet er et viktig motiv og det er en fantastisk roman som alle må løpe og lese.
  10. Alle de vakre hestene. Heller ikke en klassisk kjærlighetsroman. Men ung, ulykkelig kjærlighet som man kan snufse av.

Andre med lignende preferanser? Som glatt kan se koblingen mellom leselykke og kleenex og røde øyne? Noen anbefalinger også, kanskje?

 

16 kommentarer

Filed under Hyllemeter

16 responses to “Veien til fjords hjerte

  1. Jeg kan anbefale «Broene i Madison County» av Robert James Waller – ei ganske kort bok – senere filmatisert med Meryl Streep og Clint Eastwood i hovedrollene. Rørende, både bok og film. Synes jeg, i alle fall.

  2. Anna Karenina og Tatt av vinden – for noen bøker og historier 🙂 Selv om jeg syntes AK var litt tung å lese pga av alle navnene Tolstoj har på bare en karakter. Men historien om AK var verdt allikevel 🙂

  3. @Randi: Jeg er svak for filmen, så jeg burde helt klart lese boka. Takk for tips!

    @Groskro: Alle de (lange!) kjælenavnene på karakterene er ganske tungt i starten ja, men det er virkelig en fantastisk historie.

  4. Anna Karenina er den boka som har stått øverst på «skal-lese-nå-for-faen»-lista mi i snart to år, men som jeg ennå ikke har fått lest. Mye fordi vi har to versjoner i hjemmet, som presterer å starte, og slutte, med to helt forskjellige setninger – urovekkende. Jeg har ønsket meg den til jul, bursdager og andre anledninger også, og til jul fikk jeg faktisk Anna Karenina, filmen.

    Jeg har slettes ikke de samme preferanse som deg, men nå inspirerte du meg til å lage et innlegg om mine egne kriterier :p

    • Jeg leser strengt tatt mye annet enn Irving og triste kjærlighetsromaner, men veldig mange av favorittene mine havner nok i de to kategoriene.

      Lykke til med Anna Karenina. 🙂 Jeg husker ikke hvilken oversettelse jeg har lest, men jeg har i alle fall aldri irritert meg over språket i den. Man skulle sikkert ha lest russiske klassikere på russisk, men jeg kommer nok aldri til å lære meg russisk godt nok til å være i nærheten. (Men jeg har det kyrilliske alfabetet hengende på kjøleskapsdøra, så aldri si aldri!)

  5. He he he ha ha ha hi hi hi, jeg ler litt av Wahlström. Jeg googlet det vanskelige ordet og forstår at du sørfer vilt og hemningsløst på nettet for å utsette lesinga. Jeg kan røpe at jeg ga meg etter 120 sider. Hvorfor får vi dele på mandag. God helg!

  6. Ja, jeg har stor tro på det finnes gode norske oversettelser (jeg har også en plan om studerer russisk, og lese yndlingslitteraturen min på orginalspråket, og en plan om å ta over verden, og en om å bure inne Lars Saabye Christensen, men, ja, nok om det). Jeg tør bare ikke å prøve meg på verken 1920 eller 1930 talls versjonen vi har hjemme, selv om den ene i alle fall starter med riktig setning.

    Jeg er av natur veldig skeptisk til kjærlighetsromaner. Like fullt er Tatt av vinden en favoritt, mener å huske at jeg har argumenter for at den ikke eeegentlig er en kjærlighetsroman, bare for å forsvare hvorfor jeg elsker den. Bare tull, så klart.

    • Jeg har også syslet med tanken på å bure inne Lars Saabye Christensen, eller i det minste ta fra han pennen.

      Tatt av vinden ikke en kjærlighetsroman? Et kostymedrama da, kanskje? Og høres egentlig det noe bedre ut?

    • Tips til deg Haruhi (fra litteraturforeleser via meg): Les den nyeste oversettelsen. Jo lengre tilbake du går, jo løsere forhold hadde oversetterne til originalen. Du skal ikke så veldig mange tiår tilbake i tid før det blir helt ok for oversetterne å gjøre endringer til det de mener er det bedre. I dag er det selvsagt mye strengere rundt dette, og oversetternes jobb er å oversette, ikke endre til «det bedre». 🙂

      Når det gjelder innlegget, så må jeg ærlig innrømme at jeg er svært dårlig til å lese kjærlighetsromaner. Det skal ikke så veeeldig mye til før det blir alt for mye svulstige følelser for min del. 😛 Kan godt lese om kjærlighet i andre sjangre (går fint som bihistorie), men slike store, klassiske verk om dramatisk kjærlighet er nok ikke helt min greie.

      • Klassiske kjærlighetsromaner er ikke nødvendigvis svulstige. Dumas Elskeren er nok noe av det minst svulstige jeg har lest, men full av lavmælt lidenskap og er akk så trist, så trist.

  7. Nei, helt ærlig husker jeg ikke hva det var jeg påstod at det var, det hørtes i alle fall ikke stort bedre ut – idiotisk ting å gjøre.

  8. Nei, du har nok rett i at de ikke alle er svulstige. Men det er allikevel sånn at jeg har fått fordommer. 😛 Jeg skal dog notere meg Dumas’ Elskeren. Kanskje jeg finner veien inn i sjangeren via den. 🙂

  9. Jeg blir så lykkelig når jeg oppdager favorittboklister som inneholder flere av mine aller, aller største leseropplevelser, OG bøker som står ulest i bokhyllen min. Både «Elskeren», «Anna Karenina» og «Kjærlighet i koleraens tid» har jeg til gode å lese, men nå står de der og blafrer forlokkende med øyenvippene i bokhyllen. MEN: Jeg er nysgjerrig på hva som får deg til å heve øyenbrynene passivt-agressivt med «Siste natt i Twisted River»? Jeg vant nemlig boken i en konkurranse Beate Lill hadde, og husker at jeg brukte mye tid på å lese «Enke for et år». Nå har frykten for at den boken blir et utmattende leseprosjekt som jeg bruker uendelig lang tid på å bli ferdig med, rammet meg for fullt. Ikke for det, jeg likte «Enke for et år», men jeg vil gjerne like neste Irving-bok enda bedre…

    • Mhmmm, jeg må innrømme at jeg er ikke så begeistret for Last Night in Twisted river, og jeg har skrevet om det her. Irving skriver som alltid veldig bra og en typisk kompleks historie, men det tar liksom aldri av denne gangen. Han gjentar seg selv igjen og igjen og atter igjen og boka er sprekkfullt av referanser til eget liv og forfatterskap. Det er mulig det er et litterært genialt grep, men jeg syntes det ble kjedelig og fikk litt følelsen av at den godeste Irving har stagnert litt. Enke for et år er i mine øyne mye, mye bedre.

      Beklager om jeg tar fra deg leselysten, men jeg kan trøste deg med at jeg har lest mange entusiastiske omtaler om «en klassisk fantastisk Irving-roman», så det er slettes ikke slik at jeg sitter på fasiten. 😉

      • Niks, du tok absolutt ikke fra meg leselysten, for boken stod likevel ikke høyt på prioriteringslisten min! God anmeldelse av boken, forresten – jeg skjønner tegningen:-) Jeg hadde neppe kjøpt den selv, og dette er faktisk første gang jeg har vunnet noe som helst, så det falt meg ikke inn å takke nei til premie. Men hvilke Irving-bøker vil du anbefale? Utover «En bønn for Owen Meany»?

  10. Jeg anbefaler nok helst de første bestselgerene hans; Siderhusreglene, Hotell New Hampshire, Garps bok og En bønn for Owen Meany, i tillegg til Enke for et år. En bønn for Owen Meany kan godt settes først på lista, bare den fantastiske julespillscenen er verdt lesningen alene! 😉

Legg igjen en kommentar

