Vakkert, men skjørt

Jeg elsker Michael Ondaatjes Den engelske pasienten. Den er perfekt. Filmatiseringen  med  Juliette Binoche, Ralph Fiennes og Kristin Scott Thomas er heller ikke verst (men det må medgis at her i heimen omtales den både som en av de mest vakkertristfineste filmene noensinne laget og som like spennende som å se furutrær vokse, avhengig av hvem du spør.)

Vel, jeg var i alle fall veldig forventningsfull da jeg satte meg ned med hans tredje bok på norsk, Annas bok. Her bør forøvrig den oppmerksomme leser merke seg at jeg skriver bok, ikke roman.

Annas bok er ikke Annas bok. Egentlig. Annas bok er en historie om Anna, Claire og Coop som vokser opp sammen  med faren på en gård i Nord-California i syttiårene. Anna er hans biologiske datter, født av konen som døde i barsel, Claire er adoptert, født samme dag og sted som Anna og med en mor som døde og Coop er gårdgutten, fire år eldre enn jentene og eneste overlevende fra rovdrap og mordbrann på en av nabogårdene. Bakteppet er satt, så nå kan du jo spørre deg hva som kan skje når unge jenter og unge menn tilbringer mye tid alene i ødemarken, og hva ensomme, sorgtunge fedre som synes disse unge jentene og mennene er oppdratt som søsken skulle kunne finne på å mene om det, og hva de eventuelt kunne finne på å gjøre dersom de finner ut av hva barna leker med. Uten å avsløre alt for mye (?) så inntreffer det noe når Claire og Anna er seksten år, noe som får både Anna, Claire og Coop til å rømme hjemgården og hverandre. Utover i boken møter vi de alle tre igjen, Anna som litteraturforsker i Frankrike, Claire som advokat i San Fransisco og Coop som pokerspiller.

Ikke helt det jeg så for meg forfatteren av Den engelske pasienten skulle skrive om. Pokerspill i Tahoe. Men jeg kan tilgi Ondaatje både pokerbord og syttitallet, det jeg derimot lenge slet med å tilgi han var skrivestilen. Hver eneste gang jeg følte at Anna, Claire, Coop og (den navnløse?) faren begynte å materialisere seg, så brast bildet jeg forsiktig hadde bygd meg opp av de igjen. De forsvant, oppløste seg. Frustrerende. Helt til det slo meg at selvfølgelig kverver de stadig bort, for hvordan skal jeg som leser kunne se de, når de ikke kan se seg selv. Hvorfor skal jeg få grep om de, når de ikke har grep om seg selv?

«Er jeg helten i mitt eget liv», spør Claire seg, noe som er essensen i de sammenflettede, men ofte tilsynelatende løsrevne historiene som fortelles i Annas bok. Hvem er er jeg, hva betyr jeg, hva betyr jeg for andre mennesker. Spesielt i beskrivelsene av forholdet mellom Anna og Claire er dette nydelig håndverk.

Og kanskje er dette historien om tvillingskap. Jeg har smuglet meg selv vekk fra den jeg var og hvem jeg var. Men er det jeg som er den levende tvillingen i historien om vår familie. Eller er det Claire. Hvem av oss ble brakt til taushet?

Annas bok er en komplisert tekst, og beskrives av enkelte anmeldere  som nærmere poesi enn som en roman og jeg tenderer til å være enig. Den er ikke like hjerteskjærende vakker som Den engelske pasienten, men den er vakker og fasinerende og ikke minst krevende på en god måte, og jeg skjønner at jeg før eller senere blir nødt til å lese den igjen.

 

 

9 kommentarer

Filed under Hyllemeter

9 responses to “Vakkert, men skjørt

  1. Jeg skrev om denne boken sist søndag faktisk, og jeg syntes den var delvis ganske kjedelig. Likte best historien(e) med Anna, Coop og Claire, og ikke det med han franske forfatteren som jeg har glemt navnet på i farten… Tror jeg heller skal se om igjen «Den engelske pasienten», jeg har ikke lest boken, kanskje jeg burde det?

  2. Ja, dersom du liker filmen så kan du trygt lese boka. Den er veldig fin, og er skrevet litt på samme måte som Annas bok, med flere historier i ett, men jeg opplever den i alle fall som langt enklere og følge.

  3. Jeg har både sett filmen «Den engelske pasienten» (elsket den!) og lest «Annas bok» (som jeg synes var helt midt-på-treet). For ikke veldig lenge siden kom jeg over DVD´en av nevnte film, og jeg kjøpte den selvfølgelig. Jeg ønsker å se den om igjen – vel vitende om at det må jeg nok gjøre alene. Kvinner har en tendens til å synes at denne filmen er helt nydelig, mens menn synes den er utrolig kjedelig. For meg var nok skuespillerne helt avgjørende – også inderen jeg i farten ikke husker navnet på.

    For øvrig interessant å lese hva du mente om Annas bok. Jeg synes den var høyst forvirrende. Dessuten var det irriterende ikke å få ordentlig tak på personene i boka.

  4. Den engelske pasienten er virkelig en fin film, Rose-Marie, og du har nok rett i at skuespillerprestasjonen er mye av grunnen til at den er så flott som den her.

    Annas bok er helt klart forvirrende, og jeg syntes det var mye vanskeligere å få tak i hva som knyttet de ulike fortellingene sammen i Annas bok enn i Den engelske pasienten. Likevel klarer jeg ikke annet enn å like den. Jeg irriterte meg også lenge over at jeg ikke fikk tak på personene (i alle fall Anna, Coop og Claire, persongalleriet i Frankrike framstår som mer håndgripelige), men for min del hjalp det da jeg klarte å se denne uangripeligheten som noe av det som definerte dem.

  5. Jeg har ikke lest noe av forfatteren og heller ikke sett filmen, Den engelske pasienten. Det bør jeg gjøre noe med kjenner jeg.

    • Ja, gjerne det! Jeg har inntrykk av man enten elsker eller virkelig misliker Den engelske pasienten, både når det gjelder boka og filmen, og det blir i så fall spennende og høre hva du synes.

  6. Vibekes bokkasse

    Jeg likte «Den engelske pasienten» – både som bok og film.
    Har myst flere ganger på «Annas bok», men ikke lest den. Har tenkt at jeg skulle lese den siden jeg liker «Den engelske pasienten». Men det er ikke kommet helt opp på leseliste mi enda…

  7. Jeg har også sett pasienten fra England
    , men det jeg egentlig lurer på er:
    Hvor ble du av?

Legg igjen en kommentar

